Phân tích bài mẫu dạng “cause solution” – interpersonal skills

Phân tích bài mẫu dạng “cause solution” – interpersonal skills

Phân tích bài mẫu dạng “cause solution” – interpersonal skills

Bài viết về mẫu dạng cause solution – interpersonal skills trong phần IELTS Writing. Các bạn tham khảo bài viết bên dưới và ôn luyện IELTS thật tốt nhé.

Task question:  Some businesses find that their new employees lack basic interpersonal skills such as cooperative skills. What are the causes? Suggest some solutions        

Task type:  “Causes -Solutions” (What are the causes? Suggest some solutions)

Essay plan

Position: Nêu ra nguyên nhân và giải pháp của việc thiếu hụt kỹ năng giao tiếp

Topic: Nguyên nhân

Topic: Giải pháp

Explanation 1: Lạm dụng công nghệ

Explanation 1: Sử dụng thiết bị điện tử ở một mức độ vừa phải

Clarification 1: Công nghệ hiện làm cho việc giao tiếp bằng lời nói trở nên dư thừa ở nhều khía cạnh của cuộc sống. Điều này dẫn tới nhiều người trẻ cảm thấy không quen với việc nói chuyện trực tiếp.

Clarification 1: Tạo thử thách không sử dụng mạng xã hội 30 ngày để giảm lượng thời gian lãng phíCác nơi công cộng đặt các bảng hiệu để đề cao sức mạnh của giao tiếp và kỹ năng làm việc nhóm

Explanation 2: Nuôi dưỡng bảo bọc

Explanation 2: Phương hướng giáo dục

Clarification 2: Quá trình nuôi dạy, bảo bọc quá mức của các bậc phụ huynh cản trở khả năng bắt chuyện với người khác và kỹ năng làm việc nhóm của con nhỏ

Clarification 2: Phụ huynh nuôi dạy trẻ hợp lýNhà trường tạo nhiều hoạt động nhóm, dạy trẻ trân trọng việc hợp tác.

Sample

Cooperative communication has been undermined in the present day’s world of work, with many employers claiming that their staff do not have the interpersonal skills required to handle a job well. Reasons for this include the abuse of technology and the sheltered upbringing a worker might have, and several measures could be taken to solve this problem.

The deterioration in interpersonal skills among workers is attributable to excessive use of technological devices Technology has made verbal communication redundant; many aspects of our life, from ordering a pizza, socializing with friends, learning a new language or even physical training can be done without conversations. As a result, workers nowadays, especially young ones, find themselves unaccustomed to talking to their colleagues in person, or prefer conversing digitally. Furthermore, young people in recent years appear to be overprotected compared to their predecessors 10-20 years ago. Research indicates that today’s millennials, especially in collectivistic countries, are more inclined towards living under the protection of their parents. In other cases, some parents adopt a very easy-going approach that allows their children to do whatever they want to. Such safeguarding and permissiveness may result in either an inhibited worker who is unable to strike up a proper conversation, or a self-centered one who does not want to cooperate with others in assignments that require teamwork.

One solution to this problem would be to promote digital wellbeing, that is, to know how to harness technology in a moderate manner.  Having a 30-day no-social-media challenge among workers in a company, for example, would be a fun way of reducing the amount of time wasted for social networking sites. Public places such as parking spaces or cafeterias can also help by setting up boards and signs with inspirational words promoting the power of interpersonal communication and teamwork. From an educational perspective, parents and teachers should take a less protective, more group-engaging approach towards teaching youngsters. Children should be taught to work in groups so that they can socialize more with their friends and cherish collaboration. Early exposure to different personality traits can help a person be much better prepared for their future career.

In conclusion, misuse of technology and families’ overprotection are the two main reasons for the lack of interpersonal skills among workers. Promoting moderate use of technology and early education can be viewed as efficient ways of alleviating this problem.

Vocabulary highlights

undermine (v):

làm cho suy yếu

sheltered upbringing (n):

sự nuôi dưỡng bảo bọc

attributable to (a):

được gây ra bởi

deterioration (n):

suy thoái

verbal communication (n):

giao tiếp bằng lời nói

unaccustomed to (ving) (adj):

không quen với

converse (v):

nói chuyện, giao tiếp

predecessor (n):

người đi trước, người thế hệ trước

collectivistic (adj):

có tính tập thể, cộng đồng

safeguarding (n):

sự bảo bọc

permissiveness (n):

sự dễ dãi

inhibited (adj):

nhút nhát, ngại giao tiếp

self-centered (adj):

ích kỷ, tự cho mình là quan trọng

digital wellbeing (n):

sự lành mạnh trong việc sử dụng công nghệ

harness (v) technology:

tận dụng công nghệ

cherish (v):

trân trọng

early exposure (n):

sự tiếp xúc sớm

Hi vọng qua bài phân tích dạng “cause solution” – interpersonal skills sẽ giúp cho bạn có thêm kiến thức và nội dung cho sự chuẩn bị trong những kỳ thi IELTS sắp tới.

 

XEM THÊM BÀI MẨU WRITING TASK 2: FAMILY 

XEM THÊM BÀI MẨU WRITING TASK 2: SPORT

 

XEM THÊM Giải đề và bài mẫu IELTS Writing cho chủ đề Money ngày thi 15/08/2020

 

XEM THÊM COLLOCATIONS CHO WRITING THEO CHỦ ĐỀ, TOPIC: EDUCATION / UNIVERSITY

 

XEM THÊM CÁCH PHÂN TÍCH ĐỀ WRITING TASK 2  

 

 

Scroll