IELTS Writing Task 2 University education (Giáo dục Đại học) là đề bài mới xuất hiện trong đề thi của một số thí sinh ngày 30/5/2023. Vậy làm sao để giải quyết topic này và chinh phục được band điểm cao? Tham khảo ngay phân tích, dàn bài và bài mẫu chi tiết band 8.0+ được sưu tầm bởi VIET STAR CENTRE đưới đây nhé!
I. Đề bài IELTS Writing Task 2 University education
Đề bài IELTS Writing Task 2 University education ngày 30/05/2023: Some people think that everyone has the right to have access to university education and that the government should make it free for all students no matter what financial background they have. To what extent do you agree or disagree? Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
II. Gợi ý giải đề & dàn bài IELTS Writing Task 2 University education
1. Phân tích đề thi
Theo phân tích của VIET STAR CENTRE thì đề bài IELTS Writing Task 2 University education được đánh giá có độ khó ở mức trung bình.
Tuy thí sinh có thể không gặp nhiều khó khăn khi tìm ý tưởng, nhúng vẫn cần để ý đến cạm bẫy cần tránh để đạt điểm cao, như có thể so sánh advantages & disadvantages của việc miễn phí giáo dục đại học, nhưng vẫn phải hướng được kết quả của sự so sánh đến quan điểm rằng mình đồng ý hay phản đối ý kiến mà đề bài cần giải quyết. Nếu không trình bày quan điểm, thì bài IELTS Writing Task 2 University education sẽ mắc lỗi lạc đề gây mất điểm phổ biến trong đề này.
2. Dàn bài chi tiết
Tham khảo dàn bài IELTS Writing Task 2 University education dưới đây để tự viết bài thi tại nhà bạn nhé!
Introduction |
|
Arguments for free university education |
|
Arguments against free university education |
|
Conclusion & Opinion |
|
III. Bài mẫu IELTS Writing Task 2 University education
Bài mẫu IELTS Writing Task 2 University education được sưu tầm bởi VIET STAR CENTRE. Tham khảo để ôn luyện thi IELTS Writing hiệu quả VIET STAR CENTRE nhé!
The right to access university education is a contentious issue, with some believing that the government should make it free for all students. Despite the supporting argument, I am inclined to disagree with this opinion, as this course of action has negative implications.
It is understandable that some people support free university education. The primary reason is that students would be provided with equal opportunities, with those from lower-income households being less disadvantaged in particular. Students who are normally burdened by tuition fees would be relieved of their predicament, allowing them to fully devote themselves to the pursuit of knowledge. Furthermore, such a policy can be the precursor to a highly-educated population. Thanks to universalized tertiary education, more people can become academic experts, enhancing the level of discourse in society. It would, therefore, seem that making university education free of charge is a worthwhile goal.
This policy, however, is far from ideal. There would be a new financial burden on the public, since universities require additional funding to teach expanding student cohorts that inevitably result. Taxpayers would be disaffected if their hard-earned money is used to support groups of people whose material contribution to society is deemed nebulous. Another point less talked about is the reduced academic freedom in higher education. Universities which submit to this government policy to receive funding would be significantly influenced by what the bureaucrats decide they could teach. The consequences of this are less manifest in the short term, but eventually, a large part of society will have matured thinking the same way, reducing the diversity of opinion. Based on these points, it could be argued that tertiary education wholly funded by the public is more disadvantageous than it is beneficial.
In conclusion, I believe university education should not be free for all. As well-meaning as this course of action may sound, it would be an inefficient use of resources and not without pitfalls. There can be other measures to improve the level of knowledge among the populace while still leaving the government unburdened.
Từ vựng ăn điểm được sử dụng trong bài IELTS Writing Task 2 University education:
- Implication (n.): hệ quả
- Predicament (n.): tình huống khó khăn
- Precursor (n.): tiền đề
- Discourse (n.): đàm luận
- Free of charge (adj.): miễn phí
- Worthwhile (adj.): xứng đáng với nỗ lực bỏ ra
- Goal (n.): mục tiêu
- Ideal (adj.): lý tưởng
- Student cohort (n.): tập thể sinh viên
- Disaffected (adj.): bất mãn
- Nebulous (adj.): mờ mịt
- Submit (v.): quy phục
- Bureaucrat (v.): quan chức hành chính
- Manifest (adj.): rõ ràng
- Pitfall (n.): rủi ro
VIET STAR CENTRE chúc bạn học luyện thi hiệu quả và chinh phục được band điểm thật cao trong kỳ thi thực chiến nhé!