Bài mẫu IELTS Speaking Part 2 + 3 chủ đề “Describe a hotel you have stayed in”

Bài mẫu IELTS Speaking Part 2 + 3 chủ đề “Describe a hotel you have stayed in”

Trong bài viết hôm nay, bạn hãy cùng VIET STAR CENTRE đi xử lý đề bài Describe a hotel you have stayed in trong bài thi IELTS Speaking nhé. Nắm chắc dàn ý, ý tưởng bài mẫu, từ vựng ăn điểm sau đây để áp dụng vào quá trình ôn luyện thi tại nhà cũng như trong phòng thi Speaking thực chiến bạn nhé

I. Bài mẫu IELTS Speaking Part 2: Describe a hotel you have stayed in
1. Đề bài
Describe a hotel you have stayed in. You should say: 

  • Where it is  
  • You went there
  • Why you went there  

And why you think it is a special hotel.

2. Dàn bài Part 2
2.1. Ý tưởng bài mẫu (tiếng Việt)

  • Khi nói đến một khách sạn chúng ta từng ở trong đề bài Describe a hotel you have stayed in, ta có thể cân nhắc nói qua về bối cảnh, thời gian cùng với nguyên nhân và lồng ghép địa điểm ta đã đến.
  • Phần chính của bài nói Describe a hotel you have stayed in này sẽ về dịch vụ kèm các tiện ích của khách sạn. Ta có thể phân tích một số điểm sau:
    • Nhân viên: liệu họ tận tình hay thờ ơ.
    • Phòng ốc: bạn có thể mô tả kiểu phòng và có hướng ra khung cảnh nào bên ngoài.
    • Cách dịch vụ đi kèm khác như bữa ăn hay các tiện ích đi kèm theo phòng.
  • Sau khi mô tả hết các dịch vụ của khách sạn, ta có thể nói một chút về cảm nhận của bản thân hoặc các hành động để khích lệ/ phê bình khách sạn đó. Để kết bài Describe a hotel you have stayed in, ta nên đề cập đến dự định tương lai, liệu ta có quay lại khách sạn đó hay không.

2.2. Take-note trong 1 phút (tiếng Anh)

  • Where: Ha Long
  • Vehicle: train
  • Hotel:
    • Bellman: luggage, how to get to room.
    • Room: sea view, amenities – dental kit: soft.
    • Food: free, moreish
  • Left a positive review
  • Come back

3. Sample Speaking: Describe a hotel you have stayed in
Dưới đây là bài mẫu IELTS Speaking Part 2 chủ đề Describe a hotel you have stayed in, tham khảo ngay để học luyện thi tiếng anh ielts hiệu quả tại nhà bạn nhé:

To the best of my memory, after the whole country was in the COVID-19 quarantine period, maybe around a year ago, I had a thirst for adventure, so I asked my two close friends to join my trip to Ha Long. Since we all had stable jobs, we were able to stretch the budget to decent accommodation, which drove us to book a triple room in a 4-star hotel and we took a train to get there.

I would say the services in this hotel were splendid. When the bellman spotted us at the revolving door, he immediately came and helped us with the luggage. He carefully instructed us on how to get to our room and noted the hotel’s hotline in case of emergency. Taking a look at our place, we were all astonished by the sea view that the room provided.

One of the things that I loved most about this hotel was the amenities. The dental kits were sufficient for three of us, and the bristles of the toothbrushes were super soft. What’s more, complimentary meals, including breakfast and dinner, were available as the cost for our stay was not low at all. The seafood was so moreish that we even ordered several more dishes.

After the trip, we didn’t say thanks directly to the employees, but we left a few positive reviews on the Internet so that other tourists could come there. If I have the chance to come back to Ha Long, I have no hesitation in visiting this place.

Lưu ý: Bài mẫu IELTS Speaking Part 2 này còn có thể sử dụng cho một số đề bài khác như Describe a hotel you have stayed in; Describe a hotel that you have stayed in; Describe a hotel that you know; Talk about a place you have stayed at;…

Một số từ vựng ăn điểm đã sử dụng trong bài mẫu Describe a hotel you have stayed in:

  • have a thirst for sth: khao khát làm gì
  • stretch the budget (v): chi tiêu
  • Triple room (n): phòng 3 giường
  • Bellman (n): nhân viên hành lý
  • Revolving door (n): cửa xoay
  • Dental kit (n): bộ dụng cụ nha khoa
  • Bristle (n): lông chải
  • Complimentary meals (n): bữa ăn miễn phí
  • Moreish (adj): vị ngon

II. Câu trả lời mẫu IELTS Speaking Part 3: Hotel
1. What can influence people’s choices of hotels?
From my point of view, there are three options that affect people’s decision when choosing a hotel. The prior concern of travelers is mostly about the price. Some people only want mediocre accommodation with a clean room and adequate wifi connection, but some would prefer a grand place.

Another point that I would like to mention is the location of the hotel, whether the place is near the tourists’ destinations in the trip. Being in a close proximity of traveling places, people can minimize the commuting cost and can spend their money on other activities like food or festivals.

  • Prior (adj): ưu tiên
  • Grand (adj): hoành tráng
  • Proximity (n): khoảng cách
  • Minimize (v): giảm thiểu

2. How do people reserve hotel rooms?
In most cases, whether people book hotel rooms online or in person, they would need to deposit for their reservation. Usually, the down payment is around 20 to 30% of the total price. And before a week of the travelers’ stay, they often have to pay the full cost or the booking will be canceled.

  • Deposit (n): đặt cọc
  • Reservation (n): sự giữ chỗ
  • Down payment (n): tiền đặt cọc

3. What is the difference between the hotels in your country and those abroad?
One aspect that should be taken into consideration is the outfit of the receptionists. I don’t see many discrepancies in male employees as they all wear a jacket outside of a shirt, a tie on their neck, and classical trousers. However, the female receptionists in Vietnam are likely to dress in ao dai, which is the traditional costume of our nation while the staff in other countries also choose formal dresses just like their male counterparts.

  • Receptionist (n): lễ tân
  • Discrepancy (n): sự khác biệt

Trên đây là bài mẫu IELTS Speaking Part 2 và 3 chủ đề Describe a hotel you have stayed in. Tham khảo ngay để ôn luyện Speaking hiệu quả tại nhà và chinh phục được band điểm thật cao trong kỳ thi thực chiến bạn nhé!


 

Scroll