Các dạng câu hỏi trong IELTS Speaking Part 3 và cách trả lời cho band 6-7 (PHẦN 2)
Câu hỏi yêu cầu giải thích
Định nghĩa: Đây là những câu hỏi yêu cầu thí sinh trình bày các lý do cho một sự việc, hiện tượng trong đời sống xã hội.
Ví dụ câu hỏi:
Why are some people nervous about giving oral presentations?
Why do only a few inventions achieve commercial success?
Why do different regions in your country have different typical products?
Cách trả lời trong IELTS Speaking Part 3:
Trả lời câu hỏi: giới thiệu chung là có một vài lý do cho sự việc mà câu hỏi nêu ra (gợi ý: dùng cấu trúc there are)
Giới thiệu lý do: nêu ngắn gọn điều đó là gì (lưu ý: sử dụng các từ nối mang tính chất giới thiệu như ‘one reason I can think of is…/ this is mainly because…’)
Diễn giải lý do: sử dụng một trong các cách sau: mô tả thực tế (dùng các từ nối như: In fact, as a matter of fact, it is a fact that), đưa ra ví dụ (dùng các từ nối như: for example, to illustrate, for instance), đưa ra giả thuyết (dùng câu điều kiện IF loại 1), đưa ra định nghĩa, trình bày chi tiết hơn (to be more specific, in other words).
Ví dụ câu trả lời:
Why are some people nervous about giving oral presentations?
→ There are some explanations for why public speaking can cause great worries and even anxiety to some people (trả lời câu hỏi). First, those people are likely to be in fear of ‘losing face’ in front of a large audience (giới thiệu lý do thứ nhất). In fact, they worry about making mistakes when delivering a presentation and are so anxious if something goes wrong (diễn giải lý do thứ nhất). In addition, when one person gives a speech to those who are in higher status or different from the people he or she usually speaks to, nervousness may arise (giới thiệu và diễn giải lý do thứ hai).
Why only a few inventions achieve commercial success?
→ It is true that just a small number of inventions receive public recognition and commercial rewards (trả lời câu hỏi). This is mainly due to the problem with marketing (giới thiệu lý do). If a promising innovation is not marketed and advertised in an attractive way, customers will never pay attention to it (diễn giải lý do).
Why do different regions in your country have different typical products?
→ It is a fact that different areas come with different local specialties (trả lời câu hỏi). This is mainly because it depends on what materials and ingredients are available most in the areas (giới thiệu lý do). For example, the area where coconut palms grow a lot will have many products made from coconut’s parts; or coastal cities are normally famous for seafood (diễn giải lý do).
Câu hỏi yêu cầu trình bày quan điểm
Định nghĩa: Đây là những câu hỏi yêu cầu thí sinh trình bày quan điểm cá nhân là đồng ý hay bất đồng về một ý kiến nào đó.
Ví dụ câu hỏi:
Do you agree or disagree with the idea that it’s a good thing for the same products to be sold everywhere in the world?
Do you think that it’s polite to try to agree with other people’s opinions?
Some believe that as people travel more widely, tolerance of different customs becomes increasingly important. What do you think about this statement?
Cách trả lời trong IELTS Speaking Part 3:
Trả lời câu hỏi: Trả lời trực tiếp là đồng ý hay bất đồng với quan điểm mà giám khảo đề cập
Giới thiệu lý do: giới thiệu khái quát lý do cho sự đồng ý hay bất đồng của thí sinh
Diễn giải lý do: sử dụng một trong các cách sau: mô tả thực tế (dùng các từ nối như: In fact, as a matter of fact, it is a fact that), đưa ra ví dụ (dùng các từ nối như: for example, to illustrate, for instance), đưa ra giả thuyết (dùng câu điều kiện IF loại 1), đưa ra định nghĩa, trình bày chi tiết hơn (to be more specific, in other words).
Ví dụ câu trả lời:
Do you agree or disagree with the idea that it’s a good thing for the same products to be sold everywhere in the world?
→ I agree with that idea (trả lời câu hỏi). This is because it is truly beneficial for consumers to buy any items regardless of where they are in the world (giới thiệu lý do). To be more specific, when the same products are available worldwide, shopping will be less challenged by geographical barriers and become more convenient (diễn giải lý do).
Do you think that it’s polite to try to agree with other people’s opinions?
→ I don’t think so (trả lời câu hỏi). This is because one person trying to agree with others’ viewpoints, even when he or she has opposite ideas, means that the person is trying to please others rather than being polite (giới thiệu lý do). It is a fact that one person is still polite when raising objection to one particular opinion as long as that opposition is conveyed in a tactful way (diễn giải lý do).
Some believe that as people travel more widely, tolerance of different customs becomes increasingly important. What do you think about this statement?
→ It seems to me that the idea is reasonable (trả lời câu hỏi). This is because the rising international travel will make people embrace cultural differences more easily by making them open-minded (giới thiệu lý do). Specifically, the more travellers explore new cultures and interact with others living in different places around the world, the more they can get to know about different customs, keep an open mind and as a result enhance their cultural adaptability (diễn giải lý do).
Câu hỏi yêu cầu đánh giá tầm quan trọng/sự cần thiết/ tính khả thi
Định nghĩa: Đây là những câu hỏi yêu cầu thí sinh trình bày những đánh giá về tầm quan trọng/ sự cần thiết hay tính khả thi của một vật hay một hành động.
Ví dụ câu hỏi:
How important are visual aids (e.g. pictures or diagrams) when giving oral presentations? (đánh giá tầm quan trọng)
Is it always necessary to get permission before borrowing something? (đánh giá sự cần thiết)
Is it possible for managers and their employees to be friends? (đánh giá tính khả thi)
Cách trả lời trong IELTS Speaking Part 3
Trả lời câu hỏi: Trả lời trực tiếp là vấn đề được đề cập quan trọng/cần thiết/ khả thi ở mức độ nào. Thí sinh có thể trả lời theo hướng là không quan trọng/cần thiết/khả thi.
Nêu lý do: giải thích sự quan trọng/ cần thiết bằng cách nêu ra những đóng góp hay các tác động tích cực, hay giải thích cho tính khả thi bằng cách nêu ra những giải pháp thực hiện.
Diễn giải lý do: sử dụng một trong các cách sau: mô tả thực tế (dùng các từ nối như: In fact, as a matter of fact, it is a fact that), đưa ra ví dụ (dùng các từ nối như: for example, to illustrate, for instance), đưa ra giả thuyết (dùng câu điều kiện IF loại 1), đưa ra định nghĩa, trình bày chi tiết hơn (to be more specific, in other words).
Ví dụ câu trả lời:
How important are visual aids (e.g. pictures or diagrams) when giving oral presentations?
→ Visual aids certainly play a significant role in enhancing an oral presentation (trả lời câu hỏi). This is because the items of visual manners have positive impacts on the audience’s understanding and enthusiasm of the topic (nêu lý do). To be more specific, charts, photographs or video clips can emphasize and clarify what the speaker’s saying by providing visual impression, and then make the presentation more memorable and understandable (diễn giải lý do).
Is it always necessary to get permission before borrowing something?
→ It is always best to ask for the approval of someone in advance for borrowing his or her item (trả lời câu hỏi). This is a sign of respect, honesty and politeness to leave the lender no worries about the borrowed item (nêu lý do). If an item is borrowed without asking, the owner of the item will absolutely have no idea where the item went and might get worried about it being stolen (diễn giải lý do).
Is it possible for managers and their employees to be friends?
→ Workplace friendship between employees and their bosses is not feasible (trả lời câu hỏi). Managers can and should be friendly with their employees to get to know their team members, but it is a must for them to set boundaries and ensure that the relationships stay professional (nêu lý do). Bias and unfairness might arise if the managers get too close with certain people in their team (diễn giải lý do).
Câu hỏi yêu cầu đề xuất/góp ý
Định nghĩa: Đây là những câu hỏi yêu cầu thí sinh trình bày những đề xuất/ góp ý tích cực cho một đối tượng hay sự việc nào đó.
Ví dụ câu hỏi:
What makes an effective public speaker?
How can older people contribute to society after retirement?
What might be a reasonable time limit for returning borrowed things?
Cách trả lời trong IELTS Speaking Part 3
Trả lời câu hỏi: giới thiệu chung là có một hay một vài các đề xuất
Mô tả đề xuất (thứ nhất, hai, ba,..): sử dụng một trong các cách sau: Mô tả thực tế (dùng các từ nối như: In fact, as a matter of fact, it is a fact that), đưa ra ví dụ (dùng các từ nối như: for example, to illustrate, for instance, đưa ra giả thuyết (dùng câu điều kiện IF loại 1, đưa ra định nghĩa, trình bày chi tiết hơn (to be more specific, in other words).
Lưu ý: thí sinh có thể nêu ra một hoặc hai hoặc ba đề xuất. Nếu chỉ có thể nghĩ ra một đề xuất thì thí sinh cần mô tả chi tiết hơn về đề xuất đó. Nếu có thể nghĩ ra hai hay ba đề xuất thì mỗi đề xuất chỉ cần mô tả khái quát.
Ví dụ câu trả lời:
What makes an effective public speaker?
→ There are a number of main points people have to pay attention to if they want to be good at giving presentations or speaking to the public (trả lời câu hỏi). First, a good speaker must be able to express their confidence and passion about the subject of their speech (mô tả đề xuất 1). Second, the speakers need to engage their audience in the speech by making eye contact, using their voice and body language effectively (mô tả đề xuất 2). Last but not least, practice and preparation make a good public speaker; it is extremely necessary to practice delivering speeches rather than depending on natural talents (mô tả đề xuất 3).
How can older people contribute to society after retirement?
→ There are a number of different ways in which senior people can make positive contributions to society (trả lời câu hỏi). First, the elderly can work as volunteers in community programs, such as mentoring and sharing life experience to the youth through local schools or non-profit organizations (mô tả đề xuất 1). Second, they can make donations to charitable groups or provide financial support for people with disadvantage (mô tả đề xuất 2).
What might be a reasonable time limit for returning borrowed things?
→ The appropriate time limit should be at the earliest convenience of both parties (trả lời câu hỏi). To be more specific, the borrower should return the borrowed item as soon as he or she is finished with it or by the time the lender needs the item again (mô tả đề xuất).
Kết luận
Có 8 dạng câu hỏi xuất hiện trong IELTS Speaking Part 3 và mỗi dạng câu hỏi sẽ nhấn mạnh vào một nội dung trọng tâm;
Đầu tiên, thí sinh cần trực tiếp trả lời nội dung trọng tâm mà câu hỏi đề cập;
Sau đó, thí sinh cần giới thiệu khái quát lý do vì sao mình lại đưa ra câu trả lời như vậy;
Cuối cùng, thí sinh cần đưa ra các diễn giải cho lý do của mình bằng một trong bốn cách: mô tả thực tế, nêu ra ví dụ, nêu ra giả thuyết, nêu ra định nghĩa.
XEM THÊM Các dạng câu hỏi trong IELTS Speaking Part 3 và cách trả lời cho band 6-7 (PHẦN 1)